Year: 1974 (CD 2016)
Label: HNE Recordings Ltd (Europe), HNECD067
Style: Pop, Pop Rock Country: Lincolnshire, England (23 December 1947)
Time: 61:20
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 439 Mb
Не знал, что Graham Bonnet в 1979 году присоеденился к группе Sweet, заменив в ней Брайана Коннолли (Brian Connolly). Но тут же поступило предложение от Ричи Блэкмора вступить в ряды Rainbow. И Боннет выбрал Rainbow.
Как и следовало ожидать, альбом был отложен на полку, и так было до тех пор, пока сорок лет спустя Боннет не отправился на поиски мастер-лент в надежде, наконец, выпустить свой дебютный альбом бесплатно. Однако их нигде не было, и вместо этого продюсер альбома Каплан Кей откопал кассету с готовыми записями. К счастью, они были в достаточно хорошем состоянии, и Боннету удалось почистить их до той степени, которую мы слышим здесь.
(seaoftranquility.org/reviews.php?op=showcontent&id=18867)
Грэм Боннет родился 23 декабря 1947 года в местечке Скегнесс, графство Линкольншир. Как и многие другие музыканты того времени, он воспитывался на творчестве групп "британского вторжения", возглавляемого легендарными "Beatles". С другой стороны, на молодого Боннета оказали влияние такие личности как Чак Берри, Бадди Холли, а также некоторые американские блюзмены.
Уже с начала 60-х Грэм появлялся в различных джазбэндах типа "Joe Roth Orchestra" и "Skyliners", однако реальную карьеру начал в дуэте "The Marbles", организованном им с кузеном Тревором Гордоном. Похожий по стилю на ранних "Bee Gees", ансамбль сделал пару чартовых синглов, "Only One Woman" (№ 5) и "The Walls Fell Down" (№ 28), и даже записал один альбом, но быстро распался. Начало 70-х прошло для Боннета довольно хаотично – в основном он занимался созданием рекламных джинглов, а также пробовал сниматься в кино и выпускал синглы, на которые обращали мало внимания.
Наконец, в 1977 году ему подвернулась возможность записать сольный альбом, и Грэм не преминул ей воспользоваться. Пластинка "Graham Bonnet", составленная в основном из чужих вещей в стилях кантри, поп и бабблгам, практически не вызвала интереса у британцев, зато в континентальной Европе, а также в Австралии, Японии и Новой Зеландии она имела некоторый успех (например в стране кенгуру дилановский кавер "It's All Over Now, Baby Blue" вошел в лучшую пятерку).
Несмотря на шаткое положение дел, на следующий год Боннет решил повторить попытку, выпустив чуть более роковый "No Bad Habit". Результат получился примерно такой же, как и первый раз: на диске присутствовала всего лишь одна песня, написанная лично Грэмом, а сам альбом раскупался хорошо только в Австралии и Новой Зеландии, где музыкант проводил свой промо-тур. Карьера Боннета пошла на поправку, когда в 1979-м его пригласил на работу Ричи Блэкмор. С "Rainbow" Грэм познал настоящий успех, и хотя вокалист поучаствовал всего лишь в записи диска "Down To Earth", зато смог насладиться полноценными гастролями, апофеозом которых стало выступление на "Monsters Of Rock". "Радужные" дни для Грэма довольно быстро закончились, и уже в 1981 году он вернулся к сольной работе. Теперь, когда Боннет сделал себе имя, он привлек к сессиям многих видных рокеров. Среди других к созданию "Line-Up" приложили руку такие личности как Джон Лорд, Мик Муди, Фрэнсис Росси и Кози Пауэлл.
Альбом представлял собой добротный коммерческий хард-рок (хотя не без остатков ранних ритм-энд-блюзовых пристрастий музыканта), а сопутствующий сингл "Night Games" достиг шестой строчки в британских чартах. В начале 80-х Боннет сотрудничал с "Michael Schenker Group", участвовал в записи трибьюта "Police", а затем организовал проект "Alcatrazz". Эта команда выпустила несколько альбомов и в 1987 году распалась. Конец 80-х был отмечен появлением Грэма в "Impellitteri" и "Forcefield", а также сотрудничеством с "Blackthorne", "Pretty Maids" и некоторыми другими проектами.
(rockfaces.ru/g/grahambonnet.htm)
In 1979, Bonnet was approached to join UK glam rock band Sweet to replace Brian Connolly. However, he was chosen by Ritchie Blackmore to replace Ronnie James Dio as the vocalist of hard rock band Rainbow. This was something of a musical departure for Bonnet, who had previously identified himself more as an R&B singer. Bonnet would later credit his time in Rainbow and his collaboration with Blackmore, in particular, as fundamentally changing his musical outlook to a more hard rock focus. He sang on the Down to Earth LP, which would become his most successful album. It spawned two hit singles in 1979 and 1980: "Since You Been Gone" and "All Night Long". During Bonnet's time in the band, Rainbow also headlined the inaugural Monsters of Rock festival at Donington Park, Castle Donington.
Bonnet's time with Rainbow was short and he left to resume his solo career, releasing the Line-Up album in 1981, handled by producer John Eden. Following on from his time in Rainbow, the album had a markedly more rock-based sound than his previous solo recordings, whilst retaining some of his former R&B influences. For the recording of Line Up Bonnet enlisted several well-known rock musicians including Whitesnake guitarist Mick Moody, Whitesnake and Rainbow drummer Cozy Powell, Deep Purple and Whitesnake keyboard player Jon Lord, and Status Quo guitarists Francis Rossi and Rick Parfitt. The album reached No. 62 in the UK Albums Chart. The album's lead single, "Night Games", reached No. 6 in the UK Singles Chart, with the follow-up single, "Liar", reaching No. 51. Around this time Bonnet sang on an advertisement for Levi's jeans (the song was entitled "These Eyes"), although his version has never been released.
(en.wikipedia.org/wiki/Graham_Bonnet)
Best known as a hard rock singer for acts such as Rainbow, Alcatrazz, The Michael Schenker Group and Blackthorne, at heart Graham Bonnet is an old fashioned rock and roll man. Originally slated for release in 1974, Back Row In The Stalls, which illustrates that R&R side of the frontman's skills, suffered from label indecision. Not the usual stories of not knowing how to promote the album, or whether to back the singer with a tour, but instead whether the powers that be wanted to be running a record label or a film studio! Not long after this intended debut release from Bonnet (although he had released some solo singles and had prior chart success in the band The Marbles) was due, DJM took the plunge and went down the film route. Bonnet did actually have a part ? and one single line ? in the resultant (and by all accounts terrible) Three For All and the music from his album did too, a single even being released, but under the name Billy Beethoven (the band Bonnet fronts in the film). The film flopped, the single flopped and then a further 7" under Bonnet's name did likewise, the singer told to record 60 (yes, that's sixty) songs the label liked in order for them not to drop him?
Duly dropped, the album was shelved and that was that until forty years later when Bonnet went looking for the master tapes in hope of finally setting his debut album free. However they were nowhere to be found and instead the album's producer, Kaplan Kaye, unearthed a cassette of the finished recordings. Thankfully they were in a good enough condition that Bonnet managed to clean them up to the extent we hear here, this CD version a distinct sonic improvement on that released digitally a couple of years back as Private-I, although the transfer from cassette to CD is far from cutting edge. Fans of the singer's later output will find the jump back to Bonnet's early years a jolt; twee cutsie pop/soul/R&R the order of the day. However rest assured that Bonnet shows time and again the strength, range and clarity of his then young voice.
From the thirteen tracks originally cut for the album, "Here's Comes The Rain", "Private Eye" and "Mamma Mine" do at least offer a rockier side that still hints at the edges of the chart scene of the time, while the album's title track and "Ade's Song" bring a slightly more sophisticated swagger. However, in truth, there's nothing here that stands out. The closing three, "Don't Drink The Water", "Dreams (Out In The Forest)" and "We're Free" all featured in the Three For All movie, although here too the formula remains uninspired, even if Bonnet's vocals remain top notch.
A further six cuts (which would appear judging by the crackles and pops to be vinyl transfers) are added as bonus tracks, the first four the a and b sides to Bonnet's earlier post Marbles singles, which if anything, outshine the album itself. While the final two are actually songs by Adrienne Posta (who Bonnet was married to at the time) that he was heavily involved with. The pair adding further interest, if not really a whole lot more ? although Posta too can sing.
The liner notes, by Malcolm Dome no less, suggest that it would be a stretch to call Back Row In The Stalls a lost classic, although going on to state it stands up to the harsh glare of modern critique. Personally as a long term Graham Bonnet fan I'm delighted to have this release in my collection, but even taking that into account, it's hard to see this as much more than an interesting glance back at the early years of a singer who would go on to record much better solo and band material. In that light Back Row In The Stalls has a place, however as an album in its own right, there's not really much to recommend here? other than that voice!
(seaoftranquility.org/reviews.php?op=showcontent&id=18867)
01. Here Comes The Rain (04:14)
02. What's This 'Ere Then (03:19)
03. Private Eye (02:20)
04. Ghost Writer In My Eye (03:39)
05. Saturday's Over (04:14)
06. Back Row In The Stalls (02:20)
07. She May Be Not Much To Look At (But She's Certainly Got A Heart) (03:54)
08. Ade's Song (03:31)
09. Mamma Mine (03:07)
10. Relaxae (04:49)
11. Don't Drink The Water (02:12)
12. Dreams (Out In The Forest) (02:48)
13. We're Free (02:29)
14. Whisper In The Night (Single A-Side, 1972) (03:51)
15. Rare Specimen (Single B-Side, 1972) (02:28)
16. Trying To Say Goodbye (Single A-Side, 1973) (02:55)
17. Castles In The Air (Single B-Side, 1973) (03:30)
18. Dog Song (By Adrienne Posta, Single A-Side, 1973) (02:36)
19. Express Yourself (By Adrienne Posta, Single B-Side, 1973) (02:56)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.