Year: 1985, Recorded: London, 1984 (CD 19??)
Label: Polydor Records (Germany), 825 245-2
Style: Electronic, Modern Classical Country: Agria, Greece (29 March 1943 - 17 May 2022)
Time: 43:35
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 219 Mb
17 мая (2022) наш грешный мир покинул потрясающий композитор и великолепный музыкант Вангелис - человек, подаривший нам свой собственный удивительный мир, мир тонких мелодий, будто бы с другой планеты, которые можно переслушивать бесконечно.
Жизнь греческого композитора это целая повесть о простом, но одарённом мальчишке из провинции, который взошёл на музыкальный Олимп и вписал своё имя в историю мировой музыки.
Вангелис... Кто он? Гениальный композитор? Или может быть обычная поп-звезда своего времени, которая прославилась супер-зажигательным хитом? Чем же..? Ааа... наверняка он богатенький сынок, который добился успеха благодаря связям и родителям...? Разве нет...!? Тогда, как человек из не самой процветающей страны стал успешным композитором и самое главное, благодаря чему?
Легенда гласит, что он не писал и не читал партитуры: музыка рождалась от его хорошего слуха, воспроизводя её по воспоминаниям и фантазиям, и более того, он научился сочинять музыку до того, как заговорил. Широкая публика обычно знает о музыке Вангелиса по одной из его потрясающих мелодий из фильмов, таких как "Огненные колесницы", "Бегущий по лезвию", "1492: Завоевание рая" и "Александр", а может быть даже по рекламному ролику стиральной машины. Однако его творения выходят за все мыслимые и не мыслимые границы, находя своё место не только на Земле, но и на просторах космоса.
Его взгляд на музыку мистичен и он всегда считал себя её слугой. Он сочинял каждый день, чтобы служить музыке, а не искать успеха на музыкальном поприще. Он не просто сочинял, он писал музыкальные законы... превращая хаос в гармонию, которая движет всеми нами и самой жизнью...
Так кто же он, этот загадочный греческий композитор...? Обо всём по порядку...
А начать хотелось бы с его слов: "Музыка существовала, до того, как мы появились на свет"
(Полная версия: dtf.ru/music/1212581-epichnye-ody-i-zvuki-dalekogo-kosmosa-kakoy-eshche-nam-zapomnilas-muzyka-vangelisa?ysclid=l7eu6nv4wz257790136)
In hindsight, 'Mask' is an album that had been a long time in coming. Glimpses of its unique atmosphere can be found as far back as in the choral parts of 'Heaven & Hell', in the austerity of 'Odes' and even in some of the more restless music of 'Antarctica'. Apparently, it started life as a ballet-score and features the unaccredited English Chamber Choir contributing plenty of strong choral parts using made-up words. Because of its compelling "Sturm und Drang" nature, it is a relatively untypical Vangelis album, as his music usually makes the sage-like impression of somebody having been through it all and achieved a sort of serenity. But not so on this occasion, because Vangelis really digs deep here and unleashes some torrential and indeed restless music upon us listeners. It can at first appear to be forbiddingly stark or bombastic even, but there are some unexpected lighter moments as well. There are many (Greek orthodox) religious overtones in the work and it obviously meant a lot to Vangelis, who selected a few portions of it for his 1991 Rotterdam concert - strangely enough, as it was probably lost on much of its audience. However, it did of course provide an opportunity for the huge choir participating, at least in practice, as the concert itself was mostly a playback affair. The first Movement sets the tone with swirling sequencers, heavy percussion-patterns and complex choral parts in the outer sections. Its beautiful middle section features a Bach-like solo-aria for contralto accompanied by Vangelis' characteristic string sound, perhaps slightly marred by its seemingly sampled nature and electronic enhancement, making it sound a bit unnatural. Movement II provides a moment of structure before another highly dramatic piece takes over, the slower third Movement where several times the music momentarily tries to escape its own abyss. Movement IV is most unusual, featuring a Gregorian chant-like dialogue between baritone and choir set to a seemingly straightforward but subtle instrumental background. After another "Sturm und Drang" piece which like the first one loosens up in the middle, the final Movement at last achieves relative serenity, ending the album on an emotional high after the desperation that went before. The expression of this facet of Vangelis' musical personality didn't end with 'Mask', in his later oratorios 'Antigone' and 'Mythodea' the same type of choral music was used.
(vangelismovements.com/mask.htm)
01. Movement 1 (10:24)
02. Movement 2 (03:26)
03. Movement 3 (06:44)
04. Movement 4 (08:46)
05. Movement 5 (10:04)
06. Movement 6 (04:07)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.