Year: 21 July 1971 (CD May 12, 1987)
Label: Warner Bros. Records (U.S.), 2562-2
Style: Hard Rock, Heavy Metal Country: Birmingham, England
Time: 34:28
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 204 Mb
Charts: UK #5, U.S. #8, AUS #8, CAN #6, FIN #3, GER #5, NL #10, NOR #12, SWE #8. UK: Gold, CAN: Platinum, US: 2x Platinum.
Альбом Black Sabbath "Master of Reality", выпущенный в 1971 году, в американских чартах занял наивысшую позицию среди всех достижений BS за более чем 40-летнюю историю их граммофонной деятельности. Выше его в топ США встал только последний альбом группы – "13", вышедший в 2013-м, но мы же понимаем, что его сделали "лучшим" вовсе не за музыкальные качества.
Альбом Black Sabbath "Master of Reality", записанный и выпущенный в 1971 году, завершает собой тройку шедевров, созданных группой в самом начале ее творческого пути. После этого альбома "Саббаты" перешли на чисто коммерческие рельсы со всеми вытекающими из этого последствиями, так что больше таких шедевров у них не получалось. Это, конечно, не говорит о том, что шедевров потом они не записывали. Просто вот ТАКИХ, глобальных и совершенно уникальных – уже не было.
Есть некоторое объяснение тому, что после этого альбома BS перешли на совершенно иное звучание. Первые три альбома продюсировал один из штатных специалистов Vertigo Роджер Бейн (тот, который впоследствии работал над первыми альбомами Budgie и над альбомом Judas Priest "Rocka Rolla"). Так получается, что именно Бейн и придал музыке первых альбомов группы "живое", "концертное" звучание, потому что когда его уволили после записи "Master of Reality", "Саббаты" заиграли совсем по-другому, и это очень заметно.
Как бы там ни было, а "Master of Reality" знаменит тем, что этот альбом среди всех остальных альбомов группы занимал наивысшую позицию в чартах США – 8-ю. Выше него (до 1-й) в США поднялся только последний альбом группы "13" (2013 г.).
Интересный момент: сегодня уделяется очень много внимания тому факту, что якобы при записи альбома Тони Айомми и Гизер Батлер применили новую технику игры – они ослабили струны на своих гитарах, чего до них не делал ни один музыкант ни одной известной рок-группы. Причины этому назывались разные – от той, что группе нужно было "уплотнить" звучание на концертах - до той, что якобы Тони было тяжело играть своими покалеченными пальцами на жестко натянутых струнах.
(dzen.ru/media/rocka/master-of-reality-1971-g--samyi-uspeshnyi-albom-black-sabbath-po-amerikanskim-standartam-604c10576c861f01075b85cd)
Charts: UK #5, U.S. #8, AUS #8, CAN #6, FIN #3, GER #5, NL #10, NOR #12, SWE #8. UK: Gold, CAN: Platinum, US: 2x Platinum.
Not all of this, incidentally, was rendered in La Brea sinks of lugubrious bass blasts - several of the songs had high wailing solos and interesting changes of tempo, and "Paranoid" really moved. If you took the trouble to listen to the album all the way through.
Master of Reality both extends and modifies the trends on Paranoid. It has fewer songs, if you discount the two short instrumental interludes, but it is not that the songs are longer than the first record - the album is shorter. The sound, with a couple of exceptions, has evolved little if at all. The thick, plodding, almost arrhythmic steel wool curtains of sound the group is celebrated and reviled for only appear in their classical state of excruciating slowness on two tracks, "Sweet Leaf" and "Lord of This World," and both break into driving jams that are well worth the wait. Which itself is no problem once you stop thinking about how bored you are and just let it filter down your innards like a good bottle of Romilar. Rock & roll has always been noise, and Black Sabbath have boiled that noise to its resinous essence. Did you expect bones to be anything else but rigid?
The rest of the songs, while not exactly lilting, have all the drive and frenzy you could wish for in this day and age. Thematically the group has mellowed a bit, and although the morbidity still shines rankly in almost every song, the group seems to have taken its popularity and position seriously enough to begin offering some answers to the dark cul-de-sacs of Paranoid. "Sweet Leaf," for instance, shows that Black Sabbath have the balls to write a song celebrating grass this late date, and the double entendre, if you can even call it that, is much less tortuous than it would have been in 1966, with an added touch of salvation from grosser potions: "My life was empty forever on a down/Until you took me, showed me around ... Straight people don’t know what you’re about..."
Unfortunately, the religious virus also rears its zealot head, in "After Forever," which is a great Yardbirds-type arrangement nevertheless and despite its drubbing us over the head with "God is the only way to love" it does have the great line "Would you like to see the Pope on the end of a rope?"
And besides, isn’t all this Christian folderol just the flip side of the Luciferian creed they commenced with and look back on balefully in "Lord of This World"? And for those of us, like me, who prefer the secular side of Black Sabbath, there’s "Solitude," a ballad as lovely as any out of England in the last year (with flute yet), and "Children of the Grave": with "Revolution in their minds the children start to march Against the world they have to live in Oh! The hate that’s in their hearts They’re tired of being pushed around and told just what to do. They’ll fight the world until they’ve won and love comes flowing through."
(rollingstone.com/music/music-album-reviews/master-of-reality-102188/) November 25, 1971 by Lester Bangs
01. Sweet Leaf (05:04)
02. After Forever (05:25)
03. Embryo (00:28)
04. Children Of The Grave (05:17)
05. Orchid (01:31)
06. Lord Of This World (05:26)
07. Solitude (05:02)
08. Into The Void (06:11)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.