Year: October 1968 (LP Apr 18, 2015)
Label: Harvest Records (Europe), HVL 751, 2564618347
Style: Hard RockCountry: London, England
Time: 43:41
Format: Flac Tracks
24/96 kHz
Size: 868 Mb
Второй альбом группы Deep Purple, по мнению самих музыкантов, получился хуже дебютника. Однако я совершенно не согласен с этим! На мой взгляд, "The Book Of Taliesyn" ни в чем не уступает предшественнику. Музыканты играют более убедительно, стала больше проявлять себя гитара Блэкмора, однако лидерство Джона Лорда все еще очевидно. Именно под влиянием этого великого музыканта данный альбом (и последующий) звучат так необычно. Музыка на "The Book Of Taliesyn" - это смесь саунда с дебютника с фолком и классикой, местами - с хард-роком. К слову, именно гитарист Ричи внес хардовую составляющую в музыку группы. Это, конечно же, такие номера, как "Listen, Learn, Read On" (1), "Kentucky Woman" (3) и "We Can Work It Out" (4). В основном же - орган, по-прежнему, главный инструмент альбома. Из всего материала хочется отметить песню "Anthem" (6) - это замечательная вещь, пожалуй, одна из лучших вещей ранних Deep Purple. А уж что говорить об ее оригинальности! Это настоящий прогрессив-рок, со скрипкой в середине и акустической гитарой (на всех струнных играет Блэкмор). Род Еванс тоже отличился со своей работой - мягкий, тревожный вокал перерастает в громкий, эмоциональный припев. Хорошо он спел и остальные песни, но стоит отметить вступление к "River Deep, Mountain High" (7) - такого баса от Рода я не ожидал! Традиционно хороши и инструменталки - это "Exposition" (4) и "Wring That Neck" (2). О последней добавлю отдельно то, что это любимый номер ранних МК1 (т.н. "MK1" - первый состав DP, прим. ред.) на концертах. Хотя вообще-то они там будут играть другую мелодию с таким же названием. Остальные песни хороши в равной мере, и каждая может зацепить чем-то своим: отличным гитарным соло в "Shield" (5), "учительским" тоном в "Listen, Learn, Read On", резко замедляющимся вокалом в "We Can Work It Out" и т.д.
Но, несмотря на более заметное проявление влияния Блэкмора, альбом не потяжелел, а наоборот, стал более мягок - это практически умиротворяющая музыка, очень мягкая и непохожая на будущие работы DP.
(richardblackmore.ru/diskografiya/book-taliesyn/retsenziya-na-book-taliesyn) Автор: Lord Raidenю Источник: darkside.ru
- Roderick Evans: Lead Vocals
- Richard Hugh Blackmore: Lead Guitar
- Nicholas John Simper: Bass Guitar, Backing Vocals
- Jon Douglas Lord: Keyboards, Organ, Backing Vocals
- Ian Anderson Pace: Drums
Early Deep Purple was always quick to write new albums, and 1969 gave life to their second output The Book of Taliesyn. Mark I, led for a great deal by the classically-trained Jon Lord, continues to write more of their own material, but still includes three covers in the album: Neil Diamond's Kentucky Woman, The Beatles' We Can Work It Out and River Deep, Mountain High by Ike and Tina Turner. Taliesyn is often seen as the bridge between the 60's pop/psychedelics and the 70's hard rock Deep Purple would become pioneers of.
And for fans of that hard rock, Taliesyn will be more easily digested than Shades. From the very first notes of Listen, Learn, Read On, a catchy psychedelic/blues rocker, Deep Purple sounds harder-edged. Notable standouts are Pace's drumming, which has now grown much more fierce (a style he would stick with throughout the rest of his career) and Evans' vocals, which have thankfully improved. Evans feels more at ease, it sounds like, and although he would be easily overshadowed by the likes of Gillan and Coverdale in later times, his performance is not as bland as it was on Shades.
Where the first track gave way to show an improved drummer and vocalist, the second track Hard Road (Wring That Neck) reveals the combined talents of the virtuosos Blackmore and Lord. An instrumental track, it starts off with an incredibly tasty jam on the keyboards by Lord, which gets countered one and a half minute in by what is Blackmore's first great (bluesy as it would always be) solo, after which the two continue jamming together until the end.
Although a slight improvement from Shades, the cover work is still nothing especially noteworthy. Closer River Deep, Mountain High is the weakest of these, being too much of a replica of the original. Kentucky Woman might feature a little bluesy improvisation, and Exposition, a prelude to We Can Work It Out but not an actual part of it, is interestingly bombastic, but that does not mean the actual cover work gets anyhow better by it. Luckily, Deep Purple would pursue their very own direction after this album and ditch the covers altogether.
The non-standout The Shield, which is essentially another jam session, reveals that although Deep Purple is developing their trademark sound here, they are not entirely sure of themselves just yet. Anthem hints of a lingering Shades-style, being a rather straightforward 60's pop song, but contains a heavily classical-influenced break that makes no complete sense being there but at the same time provides a surprising interlude for the song.
The Book of Taliesyn is an interesting mixture of a newly found harder sound, remnants of the pop/psychedelic directions found on Shades and another bunch of covers that fail to really add anything, but the transition is sound is the most interesting of its features. Vital to Deep Purple's development, their second album is a step up from their first, but remains merely passable overall.
(sputnikmusic.com/review/32712/Deep-Purple-The-Book-of-Taliesyn/)
- Roderick Evans: Lead Vocals
- Richard Hugh Blackmore: Lead Guitar
- Nicholas John Simper: Bass Guitar, Backing Vocals
- Jon Douglas Lord: Keyboards, Organ, Backing Vocals
- Ian Anderson Pace: Drums
01. A1 Listen, Learn, Read On (04:03)
02. A2 Hard Road (05:13)
03. A3 Kentucky Woman (04:45)
04. A4 a - Exposition, b - We Can Work It Out (06:58)
05. B1 Shield (06:00)
06. B2 Anthem (06:31)
07. B3 River Deep, Mountain High (10:07)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.