Year: 1982 (CD 2005)
Label: Mercury Records (Europe), 9831026
Style: Electronic, New Wave, Synth-Pop Country: Wakefield, England (18 December 1948)
Time: 64:03
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 409 Mb
Уильям Нельсон (WilliaM Nelson) - английский певец, гитарист, автор песен и писатель. Отличился игрой на гитаре и выступления в качестве солиста группы Be-Bop Deluxe. Больше известен под псевдонимом Билл Нельсон (Bill Nelson). За время карьеры награждался на Progressive Music Awards.
(Musicenergy-x.ru/2020/04/12/biografiya-bill-nelson/?ysclid=l8239y80o767118399)
Факты:
Спродюсировал альбом Яблокитай российской группы Наутилус Помпилиус.
В детстве Билл Нельсон увлекался изобразительным искусством и научной фантастикой, был фанатом творчества Жана Кокто.
Учился в арт-колледже и в юношеские годы увлекался новой волной европейского экспериментального изобразительного искусства.
В начале карьеры Билла его неповторимый импровизационный гитарный стиль сравнивали с манерой исполнения великих джазовых саксофонистов Чарли Паркера и Джона Колтрейна.
Некоторое время работал государственным служащим в родном Уэйкфилде.
Билл распустил группу Be Bop Deluxe, созданную в 1971 году, на пике ее популярности. Ему казалось, что она загоняет его в рамки, в которые он не хочет вписываться.
Нельсон несколько раз сотрудничал с новаторскими коллективами Yellow Magic Orchestra, Japan и Cabaret Voltaire.
Билл Нельсон - постоянный участник трио Channel Light Vessel, куда также входят Роджер Ино и Кейт Сент Джон.
С начала восьмидесятых Билл является хозяином звукозаписывающей фирмы Cocteau Records.
Продюсировал многих представителей 'новой волны', среди которых Гэри Ньюман, Flock Of Seagulls и The Skids. Он же стал режиссером клипов этих исполнителей.
Билл Нельсон писал музыку к фильмам и театральным спектаклям. Наиболее известные работы Нельсона - музыкальные иллюстрации к спектаклям Das Kabinett и La Belle, La Bete, поставленным Yorkshire Actors CoMpany и изданным на пластинках.
Для записи своих работ музыкант всегда использовал полупрофессиональную аппаратуру.
В общей сложности самостоятельно записал более 60 альбомов.
(zen.yandex.ru/Media/rockcult/etot-chelovek-prodiusiroval-alboM-dlia-nautilus-poMpilius-chto-esce-izvestno-pro-billa-nelsona-618bce172d5fe804ba2dba64)
The love affair started with ‘Flaming Desire’. The single got played on the radio at least once, possibly more, and had me swooning with its propulsive rhythms, swirling synths and croonerish vocal – a weirder version of Blancmange, Yazoo on speed.
As was often the case, the hard choice was made in Selectadisc in Nottingham – play safe with the single or shell out some extra hard-earned Saturday job cash on the album. It was the pre-streaming age of just having to take a punt, but in the end the choice was easily made.
There was the tracklisting with exotic, ethereal sounding titles like ‘When Your Dream Of Perfect Beauty Comes True’ and ‘The Crystal Escalator In The Palace Of God Department Store’. And what about that monochrome cover with the moody looking artist pictured in the half-shadow beside a statue of the Hindu god Shiva, although this background detail was lost at the time on an East Midlands teenager. Incongruously, this sensual-looking package seemed to be created almost single-handedly by someone with a name more suited to a Bolton Wanderers left-half of the 1930s.
I was oblivious at this stage to Nelson’s backstory as front man of prog-glam rockers Be Bop Deluxe, a fact that with hindsight makes the mix of sublime synthpop and ambient instrumental interludes on ‘The Love That Whirls’ even more remarkable. Had I known in 1982 that the robotic and skittering drum sounds were made by a Roland TR-808 drum machine I’d have been equally underwhelmed, but their crisp, precise presence made it futuristic then and as fresh as the proverbial today – but this was years before acid house and Detroit techno would turn that machine into a cult.
Many of the tracks also had a Japanese feel which, in the days when that country’s tech ruled the world, added to the album’s sense of visionary modernism.
On first play, the album didn’t disappoint, and it’s never let me down since, but few could experience the same chance radio epiphany and news of its greatness didn’t spread. Just a year before, Nelson’s ‘Quit Dreaming And Get On The Beam’ album, and its earworm single ‘Do You Dream In Colour?’, had raised the possibility of turning Nelson into a pop star, but the world’s indifference to ‘The Love That Whirls’ ensured a place in cult obscurity.
Even for those whose path the album crossed, it was easily dismissed as “arty” in the year of the smooth-pop sheen of ‘Dare’ and ‘The Lexicon Of Love’. And that wasn’t a good thing. But nearly four decades on, it’s worth revisiting this genuine work of art.
(electronicsound.co.uk/the-regulars/buried-treasure/bill-nelson-the-love-that-whirls-diary-of-a-thinking-heart-mercury-1982/)
01. Empire Of The Senses (04:49)
02. Hope For The Heartbeat (03:53)
03. Waiting For Voices (01:37)
04. A Private View (05:28)
05. Eros Arriving (03:34)
06. The Bride Of Christ In Autumn (02:24)
07. Flesh (03:29)
08. He And Sleep Were Brothers (04:41)
09. When Your Dream Of Perfect Beauty Comes True (03:36)
10. Flaming Desire (04:53)
11. Portrait Of Jan With Flowers (02:12)
12. The Crystal Escalator In The Palace Of God Department Store (03:20)
13. Echo In Her Eyes (The Lamps Of Oblivion) (02:01)
14. The October Man (06:44)
15. Haunting In My Head (04:28)
16. Hope For The Heartbeat (Remix) (03:35)
17. The Passion (03:09)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.