YEAR: 1996
STYLE: Progressive Metal
FORMAT: FLAC (Image + Log + Cue + Scans + 5% Recovery)
SIZE: 332 Mb
COUNTRY: Germany
THE BAND:
Dan Rock / Guitars, Sequencing (ex-Psychotic Waltz); Siggi Blasey / Sequencing, Sampling; Oliver Werner / Drums; Martin Iordanidis / BassПо каким-то неведомым обстоятельствам этот альбом пролежал на полке несколько месяцев прежде, чем я, наконец, решился на его детальное прослушивание. И, надо отметить, музыкальный ряд данного творения не разочаровал меня, несмотря на довольно негативное отношение к американской прогрессив-сцене, начиная с "Дремучего Театра" и заканчивая теми же самыми Psychotic Waltz (за редким исключением типа Magellan или side-проектов участников ранее упомянутого Dream Theater).
История этого компакта довольно проста и не замысловата во временном плане. Darkstar 2 – это не только и не столько группа, это, скорее, проект, первая часть которого появилась на свет в далёком 1996 году силами двух скооперировавшихся музыкантов: гитариста Psychotic Waltz Dan Rock'a и его немецкого коллеги Siggi Blasey. Darkstar "Marching Into Oblivion" был полностью инструментальным диском, тёмной атмосферой напоминавшим Pink Floyd, при этом получившимся жёстким по подобию Psychotic Waltz и использовавшим некоторые сэмплы и подходы в стиле Kraftwerk. Альбом был благодушно встречен прогрессивной общественностью, что не замедлило сказаться на желании его создателей сделать продолжение.
Сиквел "Heart Of Darkness" был частично записан в 1998 году в Сан-Диего, а закончен во Франкфурте. К работе на этот раз был привлечён приличный контингент музыкантов: ещё один гитарист Psychotic Waltz Brian McAlpin и вокалисты Detlef Kloss (Pantokrator), Steve Summers (Sprung Monkey), Dominic Moscatella (Mower) и девушка по имени Sonny Hollis. Это помимо самих участников команды: Dan Rock (гитары, сэмплы, лирика), Siggi Blasey (гитары, сэмплы), Danik Thomas (бас) и John McKenzie (ударные).
То, что в итоге получилось, в нескольких словах охарактеризовать довольно сложно – во всяком случае, мне показалось, что все 11 треков этого диска (7 инструментальных и 3 вокальных) прекрасно бы подошли в качестве саундтрека к какому-нибудь атмосферному околокосмическому или киберпанковскому фильму. Переплетение электронного и клавишного прогрессивного полотна с индустриальными элементами, встречающимися в изобилии на "Heart Of Darkness", довольно неплохо дополняется (по моему мнению, именно дополняется) звучанием живых инструментов, гитарными пассажами и прочими музыкальными обыденностями.
Первая композиция "Dark Paradise" – имхо близка к шедевру. В клавишный и фортепьянный бэкграунд вросли сэмплы, вырезанные из объявления Джорджем Бушем-Старшим войны в Персидском заливе. Очень интересная, надо заметить, задумка и безупречное исполнение – красиво, мелодично, эффектно. Вторая – "Flight To Nowhere" – является чем-то вроде аналога funeral doom'а для прогрессива – очень медленная и тёмная композиция опять же с обильным использованием электроники и голосовыми сэмплами. Третий трек меня дико взбесил – вот, что значит американцы! В неспешное течение музыки и приятного голоса под гитарные брякивания врывается совсем не к месту появляющийся ню-металлический вокал а ля Rage Against The Machine (burn in hell!). Однообразная песня "Transitory Angel" с меланхоличным вокалом Сонни Холис упирается в замечательную во всех отношениях "Infinite Distance". Приятная киберпанковская тема а ля Blade Runner с мелодичным голосом, которые вещает о чём-то на протяжение всей композиции.
Следующие незамедлительно "The Dream (scene 1)" и "The Dream (scene 2)" убедительно доказывают, что не только сэмплами и электроникой хорош "Heart Of Darkness". "Not Today" и "The Last Drop Of Light" – композиции в том же духе, что и большинство предыдущих – если вам понравились первые песни, порадуют и эти. Меня, честно сказать, начинала одолевать скука (особенно после почти Depeche Mode'овских бластбитов на последней песне). Бальзам на душу – последний "замаскированный" трек, не упомянутый в трек-листе. Композиция инициируется голосовым сообщением, оставленным, по слухам, отцом Дэна Рока на автоответчике перед смертью, и продолжается в течение 9 минут только приятными звуками дождя. Как тут не вспомнить великолепные стихи Sonata Arctica –
It Truly Makes The Most Beautiful
Everything It Has To Give
It's Everywhere Hiding The Listener
Without It I could Not Live
...Silence.
Не правда ли, мелодия дождя – самая лучшая музыка? Не в обиду создателям компакта будет сказано, но эта симфония дождевых капель показалась мне самой добротной (хотя и непроизвольной) композицией на диске (?!?). Знаю, что это недоразумение, но ничего не могу с собой поделать. Впрочем, надо ли?
Добавьте ко всему вышесказанному грамотное оформление в стиле "ничего лишнего", и получите довольно-таки инновационный релиз 1999 года выпуска, органично соединивший клавишную мелодику и гитарное звучание. Впрочем, такая музыка, к большому сожалению, никогда не будет пользоваться популярностью – нет драйва, очень уж любимого народом. Будь он проклят...
http://www.metallibrary.ru
Marching Into Oblivion is the debut full-length studio album by American/ German progressive metal act Darkstar. Darkstar was a side-project initiated by Siggi Blasey ( Sequencing, Sampling) from German progressive metal act End Amen and guitarist Dan Rock from American progressive metal act Psychotic Waltz. Oliver Werner adds drums to the album and Martin Iordanidis plays the bass. The origin of Darkstar is like this: Dan Rock met End Amen vocalist/ guitarist Uwe Osterlehner during Psychotic Waltz 1992 european tour supporting their Into the Everflow (1992) album. Psychotic Waltz toured with German technical thrash metal act Deathrow who supported their Life Beyond (1992) album. Uwe Osterlehner was the guitarist in Deathrow. The End Amen project, which released only one album in 1992 called Your Last Orison, featured Siggi Blasey in the lineup and that´s how Siggi Blaseyand Dan Rock met ( The close ties to the End Amen project are further strengthened when listening to the opening song on Marching Into Oblivion ( the title track) which share both samples and a few other ideas from the song End Amen from the Your Last Orison album). A couple of years later the two of them met again to record what was to become Marching Into Oblivion. Recorded in Germany in 1995 in a renovated WWII bomb shelter the album showcases the two musicians mutual interest in ambient and synth heavy progressive metal. Marching Into Oblivion was recorded while Dan Rock was still active in Psychotic Waltz. Hence the project status. I actually purchased my copy of the album at the Psychotic Waltz t-shirt stand on their 1996 tour to support Bleeding (1996). At the time Darkstar were ready to release their second full-length studio album Psychotic Waltz sadly were no more. On a sidenote Marching Into Oblivion is quite the rarity these days as it has long been out of print and I assume the original pressing was quite limited too.
The music on Marching Into Oblivion is as described above ambient and synth heavy progressive metal. A big part of the sound on the album include lots of samples and sequencing. The music is instrumental. Dan Rock´s guitar riff style from the two last Psychotic Waltz albums Mosquito (1994) and Bleeding (1996) do come to mind while listening to Marching Into Oblivion but the music is generally a bit more simple and repetitive than anything Psychotic Waltz ever made. The ambient influence brings me to think of artists such as Mike Oldfield and even Robert Miles. The music is generally very melodic. Even though this is progressive metal to some extent you shouldn´t expect adventurous rythms, complex song structures or too much heavy riffing ( it´s pretty heavy at times though). Instead this is atmospheric and melodic, quite repetitive yet very innovative and rather unique. Dan Rock is such an excellent and creative guitarist and his playing on this album is in his trademark style. Lots of use of the vibrato arm and sliding notes which gives the music a very floating sound. The sequencing and the extensive use of samples give the music a melancholic and at times very dark atmosphere. I love the sample from the Aliens (1986) movie, which are used in the title track, where Sigourney Weaver screams at the top of her lungs: "Bishop! God Damn You!". The song is so powerful. There are other samples from that movie in that song too. Confusion On A Grand Scale features several samples from the Jonestown incident and not only is it one of the heaviest songs on the album those samples really give the song an eerie feel. Other strong songs on the album are the dark ambient A New Beginning which have some repetitive tribal type drums. It´s a very repetitive and ambient song but it´s full of dark atmosphere and greatly enjoyable to these ears. Alone is another strong track which is a powerful and melodic highlight IMO and of course the Darkstar song needs a mention too. While the synths, the sequencing and the samples work to perfection IMO and the virtuoso guitar playing ( always emotional, never using excessive force) by Dan Rock is the highlight on the album for me I can´t say the same about the rythm section. Quite frankly they play some really simple and repetitive rythms and that doesn´t suit my taste. I´ve learned to live with this minor issue but I can understand if newcommers would complain about this.
Travis Smith is responsible for the very time typical computer created cover artwork as he was on the Bleeding album by Psychotic Waltz. There´s an obvious sci-fi atmosphere in the songs which also shines through in the cover artwork.
The production is multilayered and intense. Again it´s the drums that cause problems though. I don´t enjoy the sound of the drums on the album at all and the bass is too low in the mix. It simply drowns in the multible layers of synth, sequencing, samples and guitars.
As I´ve pointed out Marching Into Oblivion isn´t a perfect album by any means, but minor issues aside the music is innovative and often beautifully dark ambient progressive metal. Darkstar have a unique sound and that´s always a plus in my book. A 3.5 - 4 star rating is deserved. Had the rythm section produced some more interesting playing, this album would have gotten a clean 4 star rating. For fans of Psychotic Waltz this is of course a mandatory purchase, but on the other hand you should expect something very different going into this one.
http://www.progarchives.com
Tracks Listing:01. Marching Into Oblivion (05:14)
02. Confusion On A Grand Scale (04:40)
03. Darkstar (07:11)
04. Waiting (03:08)
05. Gateway (06:25)
06. Out There (03:45)
07. A New Beginning (07:51)
08. Alone (03:40)
09. Alien Christ (05:11)
The Band:- Dan Rock / Guitars, Sequencing
- Siggi Blasey / Sequencing, Sampling
- Oliver Werner / Drums
- Martin Iordanidis / Bass
Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.