Year: September 15, 1972 (CD 2002)
Label: Capitol Records (Europe), 72435-41723-2-8
Style: Hard Rock, Rock
Country: Flint, Michigan, U.S.
Time: 46:39
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 302 Mb
Phoenix — шестой студийный альбом американской группы Grand Funk Railroad, выпущенный в сентябре 1972 года на лейбле Capitol Records.
Для записи альбомы были привлечены два сессионных музыканта — органист Крейг Фрост и скрипач Дуг Кершоу.
Диск занял 7-е место в американском чарте Billboard 200.
Композиция "Rock & Roll Soul" была выпущена в качестве сингла и поднялась до 29 позиции в чарте в 1972 году.
(ru.wikipedia.org)
Phoenix (Феникс) - 6-й студийный альбом американской рок-группы Grand Funk, записан летом 1972 года, и выпущен в сентябре (15.9/1972) на лейбле Capitol Records. Это первый альбом, записанный без участия бессменного продюсера Терри Найта, в качестве продюсеров выступили сами музыканты группы, поэтому его звучание так разительно отличается от звучания всех предыдущих альбомов. Для записи альбома были привлечены два сессионных музыканта - органист Крэйг Фрост и скрипач Дуг Кершоу. Впрочем, первоначально на роль клавишника намечался известный британский мульти-инструменталист Питер Фрэмптон, но по не зависящим от группы причинам это назначение не состоялось.
...Поначалу популярность нового диска была умеренной, так как многие фанаты посчитали, что без Терри Найта группа не в состоянии произвести нечто достойное их внимания. Для раскрутки альбома пришлось организовать большое турне по США, и только тогда продажи альбома резко увеличились. Диск занял 7-е место в американском чарте Billboard 200. Композиция "Rock & Roll Soul" была выпущена в качестве сингла, и поднялась до 29 позиции в чарте в 1972 году. Альбом Phoenix ознаменовал собой переход от простой, но энергичной ("американской ковбойской") музыки к музыке более сложной и техничной ("британское направление").
(rock-musicland.com/gfr/06-phoenix.html)
No, I'm not a Grand Funk fan yet, not by a long shot. But the group is getting better, and even the recent management hassles it has been going through have not dampened the gradual improvement in its musicality.
True enough, much of the space here is devoted to the kind of heavy-bottomed, simple-minded interpretation of the music of earlier, better groups (like Cream and the Rolling Stones) that has been the sum and substance of earlier Grand Funk outings. But there are also a few pleasant moments of acoustic gentleness, some good harmonica playing from Mark Farner, and the beginning of a feeling for textures in Don Brewer's drumming.
Not a lot to brag about, and for all the Grand Funk fans who are dashing to their typewriters at this very moment to send me the usual murder threats, it really won't make much difference. For those folks, the hotly-hyped trio can do no wrong. But for this listener, one step up may be a small one, but it's one worth making, and worth noting as well, nonetheless.
(Don Heckman, Stereo Review, 1/73)
Grand Funk have by now attained an almost permanent place in rock's hierarchy. They have legions of devoted, ready followers at every performance and lining up to buy their every album. Disappointing no one, and perhaps surprising a few, is the actual musicaI intelligence that is apparent on most of this album. Utilization of the wizardry of Doug Kershaw is an unexpected delight. The single "Rock 'n' Roll Soul" included.
(Billboard, 1972.)
If nothing else, this latest Grand Funk offering should be given an award for best biographical album of the year.
Whether Funk, like the Phoenix, will be able to soar from its ashes or have to crawl for a time looking for a take-off area, will be determined by future albums, not this one. Which is not to say this is a bad album. It is, to date, their best.
The most important differences in the group, and the music, are the addition of Craig Frost as permanent keyboard player and the elimination of an outside producer.
As passe as the organ may be as a viable instrument in contemporary music, Frost fills dozens of holes that have long been notorious in Funk arrangements. Not all of them, mind you, just some. Mark Farner also does a little over-zealous organ work on "Flight Of The Phoenix," an otherwise good-timey piece, neatly accentuated by Doug Kershaw's electric fiddle.
There is a certain looseness to this album that is perhaps created through the knowledge that the project belongs to Grand Funk alone. Farner, Brewer & Schacher brought it through composition to production and they are obviously pleased with themselves. No need thinking that material is totally different than what has gone before. The teeth-grinding guitar and drum solos still dominate, but they are softened slightly by Funk's much-improved harmony.
Phoenix is, by no means, a great album. It is, however, good enough to warrant the attention of all of us who previously ignored the name Grand Funk. If this is an indication of what we can expect from now on, we may even get to like them.
(Pat Baird, Words & Music, 1/73.)
01. Flight Of The Phoenix (03:38)
02. Trying To Get Away (04:11)
03. Someone (04:04)
04. She Got To Move Me (04:48)
05. Rain Keeps Fallin' (03:25)
06. I Just Gotta Know (03:52)
07. So You Won't Have To Die (03:21)
08. Freedom Is For Children (06:06)
09. Gotta Find Me A Better Day (04:07)
10. Rock 'N' Roll Soul (03:40)
11. Flight Of The Phoenix (2002 Remix with Extended Ending) (05:21)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания. Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.