Year: December 1968 (CD 2013)
Label: Polydor Records (Japan), UICY-75625, SE-4591-2
Style: British Rhythm and Blues, Rock
Country: Newcastle, England
Time: 74:30
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 433 Mb
Love Is - двойной студийный альбом группы Eric Burdon and The Animals, выпущенный в 1968 году.
Это последний альбом второй инкарнации The Animals перед её распадом в 1969 году. Сингл с этого диска "Ring of Fire" достиг 35 места в британских поп-чартах и попал в топ-40 в Германии, Нидерландов и Австралии.
За исключением самостоятельно написанной "I'm Dying, Or Am I?" альбом полностью состоит из кавер-версий песен с добавленной аранжировкой от The Animals, а также иногда и с расширенной версией текста и добавлением новых музыкальных секций. Вся сторона второго диска состоит из попурри песен группы Dantalian’s Chariot, в которую ранее входили Энди Саммерс и Зут Мани. При этом о существовании записи версии "Gemeni" в исполнении Dantalian’s Chariot в настоящий момент до сих ничего неизвестно и таким образом не исключено, что Эрик Бёрдон и The Animals стали первыми, кто записал её.
Также альбом является единственной студийной работой группы, в которой принял участие гитарист Энди Саммерс. Ремейк на композицию группы Traffic "Coloured Rain" включает в себя длинное гитарное соло Саммерса длительностью 4 минуты 15 секунд. Чтобы быть уверенным, что Энди завершит соло в нужном месте, Мани вёл счёт про себя и подал ему сигнал на 189-ом такте.
(ru.wikipedia.org/wiki/Love_Is)
Если психоделическая волна и перевернула кого-то с ног на голову, то это был Эрик Бердон, парень из провинциального Ньюкасла, возглавлявший одну из самых хулиганских, самых приземленных групп в мире — The Animals. Никто не удивился, что в 1966 году, после распада первых Animals, он собрал совершенно новый состав и принялся готовить материал для новой программы. Однако в октябре, когда состоялось первое выступление группы Eric Burdon and The Animals, выяснилось, что команда радикально сменила направление и принесла свой разгильдяйский имидж идеалам калифорнийского рока.
В разгар «лета любви» группа приняла участие в поп-фестивале в Монтерее, где исполнила песни Hey Gyp, Paint it Black и Gin House Blues. Это событие произвело неизгладимое впечатление на Бердона, который позже передал свои воспоминания в сингле Monterey:
The birds and the airplane did fly
Oh, Ravi Shankars music made me cry
The Who exploded into fire and light
Hugh Masakela's music was black as night
The Grateful Dead blew everybodies mind
Jimi Hendrix baby,believe me, set the world on fire, yeah
His Majesty, Prince Jones, smiled as he moved among the crowd
Ten thousand electric guitars were grooving real loud.
В октябре 1967 вышел первый альбом новых Animals "Winds Of Change", на обложке которой содержалась краткая декларация новой веры Бердона: "Я люблю каждого из вас и хочу, чтобы вы почерпнули что-нибудь для себя из этих новых звуков, как черпаю я, слушая из года в год своих святых... Если вы испытываете одиночество, смятение или тревогу, знайте, что я (а таких, как я, много) люблю вас, и возможно, вы поймете, почему я счастлив, умиротворен и ни о чем не тревожусь. Игры, в которые я играю, по большей части детские игры, счастливые игры, игры любви, игры в загадки, игры в чудеса, простите мои игры в страх и ревность — в конце концов, я обычный человек и до сих пор ученик жизни..."
Winds Of Change — альбом противоречивый и неординарный; в заглавном трэке Бердон проводит краткий курс в историю рок-музыки, вторя Бобу Дилану о ветре перемен; San Franciscan Nights — гимн американским хиппи, ответ знаменитой песне If You Go To San Francisco; Hotel Hell, Anything и Poem By The Sea — неожиданно мягкие и лиричные композиции; Paint It Black — длинная реинкарнация песни Роллинг Стоунз; Yes I Am Experienced — кивок в сторону дебютного лонг-плейера Джими Хендрикса.
Эту же линию a la West Coast продолжил следующий альбом, появившийся в декабре 1967 года (на нем можно услышать ту самую песню Monterey). Исправно выходившие одновременно с альбомами синглы продолжали пользоваться спросом как в Англии, так и в Британии. В конце 1968 к составу Бердона присоединился лидер сильной психоделической группы — Dantalian's Chariot Зут Мани (клавишные), с которым Эрик записал еще одну просветленную пластинку — Every One Of Us, которая стала уже явным повторением предыдущих альбомов. Для записи финального диска к Бердону пришел еще один член Dantalian's Chariot — ударник Энди Саммерс. Не случайно самый впечатляющий трэк прощальной пластинки — Madman Running Through The Fields, известная композиция Dantalian's Chariot.
Завершив свой психоделический взлет, Эрик Бердон на два года исчез со сцены, чтобы решить накопившиеся личные проблемы, но к 1970 году возродился снова с совершенно новым проектом — черной фанковой группой War.
(rockisland.ru/articles/stili-i-napravleniya/psychedelia/eric-burdon-and-the-animals/)Burdon & company's "Love Is . . . " is probably one of their most polarizing albums. On the one hand, it is probably their slickest production and most coherent "concept album" statement -- on the other hand it is a ridiculously overproduced piece of hippy silliness with some surprisingly sloppy moments in the playing and singing. I like it for both reasons!
"Love Is . . . " is a double album with 8 tracks, nearly all of which are covers. The "New Animals" who play on the LP include "Zoot Money" and Andy Summers, later of The Police (these two had previously recorded an interesting psychedelic single together as Dantalion's Chariot, more on that below.)
Track 1 is "River Deep, Mountain High" the Phil Spector tune which was a hit for Ike & Tina. It kicks things off in a rousing fashion, Burdon doing his best white-man-soul vocalizing plus groovy wish-I-was-Black adlibs like "I love you baby like a flower loves the spring / I love you baby like Aretha Franklin needs to sing." Supremely over-arranged in high sixties style, the song climaxes with a wonderful psych-out bridge section where a platoon of acid munchkins chant "tina tina tina tina-nee-na-na" (as in Tina Turner of course).
Track 2 is a Sly Stone cover, "I'm An Animal", chosen for obvious reasons (Burdon is "an Animal", get it?) IMHO, one of the least interesting Sly tunes which gains little by this remake, the only twist being a floaty electronic piano & gentle wah guitar extended bridge with Eric jiving something about "creation! creature! animalism! brute!"
Track 3 is one of the originals - "I'm Dying, Or Am I?" with Zoot doing the call-and-response thing with Eric. More high sixties subCream wah guitar dueling with psuedo-spanish acoustic guitars and lots keyboard overdubbage and some extremely out-of-tune background harmonies, plus ye oldest 60's trick in the book: verses in 4/4 time and choruses in 3/4 for that carnival effect. "God knows I'm dying / my body can't keep up with my mind."
Track 4 is a bonafide kitsch classic that would fit right in with William Shatner's rock'n'roll massacres - Johnny Cash's "Ring of Fire" is given the all-out syke-ee-delick treatment. Martial snare rolls, superquiet to superloud dynamics-via-overdubs, unnecessary acid guitar licks, the MOST out-of tune (and echo-drenched) harmonizing on an album that is chock full of tuneless harmonizing (all the Animals are credited with vocals - bless Eric for his democratic leanings in this respect - how punk!) Plus Eric gives a wonderfully overdramatic reading of what are essentially very corny lyrics. He goes back and forth between a hoarse whisper during the verses and a full-throated roar on the chorus. Verdict: Hilarious!
Track 5 is nearly as wonderful - Traffic's "Coloured Rain" extended to nearly ten minutes. Where the original was light and hippy-dippy, Eric's reading is again hilariously over-serious. Extended grooovy raga guitar solo in the middle complete with riffing horn section, and more of that outasite, outatune backup harmonizing (is all that echo supposed to hide whoever it is that's always a little flat??)
Track 6 is "Too Love Somebody" by the Gibbs, here sounding a bit like Vanilla Fudge (slow with droney organ.) Points off for hiring a blackgirl soulchorus - I dig it more when the guys in the band sing!
Track 7 is a ten minute blues opus "As The Years Go Passing By" - lougey piano jazz plus sub-Hendrix acid blues guitar with Eric at his gauche best/worst, sing-speaking in a ridiculous "black accent."
The climactic two-part 17-minute-plus monster that took up all of side 4 of the original LP is comprised of a medley of covers: first, "Gemini" originally by Quatermass - Eric and Zoot call-and-response again, the lyrics describing the contradictory nature of guess which zodiac sign: "I am black and I am white" etc. Highlight is the overblown (even by the standards of this record) bridge where Eric uses the duality of stereo to schizo-whisper stuff to himself like "there is only one side" - "no there are two sides" - back and forth from left & right speakers. Eventually it transitions into the poppier "The Madman" (a remake of "The Madman Running Through The Fields", the aforementioned Dantalion's Chariot single), which is about how the "straights" are like, crazy, man, and features some cool backwards cymbals and a delightful Barrett-Floydish bridge: "isn't that the madman running through the fields? / isn't that the madman, wonder how he feels?"
This album is both a classic of the high-sixties groovy style and a hilariously dated campy relic right down to the silly photomontage cover art (the band in negative, giant size towering over the grand canyon with an oversize moon in the background).
(https://www.headheritage.co.uk/unsung/review/726/) (Reviewed by Dog 3000, 06/02/2003ce)
01. River Deep, Mountain High (07:25)
02. I'm An Animal (05:37)
03. I'm Dying, Or Am I? (04:30)
04. Ring Of Fire (04:53)
05. Coloured Rain (09:41)
06. To Love Somebody (06:57)
07. As The Years Go Passing By (10:22)
08. Gemini (11:54)
09. The Madman (Running Through The Fields) (05:24)
10. River Deep, Mountain High (Single Version) / Bonus Track (07:42)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания. Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.