Year: October 1976 (CD ????)
Label: Epic / Legacy Records (U.S.), 69699 85422 2
Style: Classic Rock, Pop Rock, Symphonic RockCountry: Birmingham, England
Time: 59:15
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 382 Mb
Один из рок-критиков 70-ых заметил в свое время, что дать в руки британцам синтезаторы оказалось равносильно попаданию виски в руки индейцев. ...
Charts: CAN #1, UK #6, AUS #1, AUT #9, GER #7, JPN #60, NLD #2, NOR #9, SWE #1, US #5, DAN #8. Canada - 2x Platinum; UK, US - Platinum; Finland, Netherlands - Gold.
Шестой альбом английской рок-группы Electric Light Orchestra, обычно называемой сокращенно ELO. Альбом был издан в сентябре 1976 года.
Это второй подряд альбом ELO, записанный в мюнхенской студии Musicland - многим рок-музыкантам нравились как профессиональные качества студии, так и её уют вперемежку с баварским гостеприимством.
"A New World Record" стал поистине прорывом для группы. После многолетних трудов и безуспешных пластинок, этот альбом завоевал долгожданный и сразу огромный успех повсеместно, начиная с их британской родины. "A New World Record" стал первым их альбомом, попавшим в горячую десятку Англии. Более того, он стал бестселлером во всём мире, попав в Топ 10 в любой стране мира, где бы не издавался и достиг статуса мультиплатинового в США и Великобритании. Только в первый год выпуска "A New World Record" в мире разошлось пять миллионов экземпляров.
Впервые на обложке этого альбома появился знаменитый логотип ELO, который разработал английский графический дизайнер Джон Кош, бывший креативным директором альбома Битлз Abbey Road. Этот логотип будет красоваться на обложках нескольких следующих альбомов Electric Light Orchestra.
В "A New World Record" оказалось несколько популярных хитов группы: "Telephone Line", "Livin' Thing", "Do Ya" и "Rockaria!". Начиная с этого альбома группа стала концентрировать внимание на создании коротких поп-песен, и эта тенденция утвердится на многие годы их дальнейшего творчества.
"Я сочинил эти мелодии на старом расстроенном пианино, стоявшем под лестницей, и записал саму идею их на свой катушечный магнитофон. Потом собрал всех вместе и предложил разучить новые песни. На это у нас ушло не больше пары дней. Мне ужасно понравилось ездить в Мюнхен и в студию Мьюзиклэнд, я с удовольствием проводил бы там тысячи и тысячи счастливых часов. Я уж не говорю про такие искушения, как Пивные Сады..." (из воспоминаний Джеффа Линна в 2006 г.)
Один из рок-критиков 70-ых заметил в свое время, что дать в руки британцам синтезаторы оказалось равносильно попаданию виски в руки индейцев. Однако в случае с ELO обычно массивное "прогрессивное" мракобесие синтезаторов было заменено лёгким праздничным подходом к музыке. Симфопоп - так окрестили их музыку. Кстати, помимо синтезаторного "оркестра" в "A New World Record" звучат настоящие виолончели и скрипка - Линн вернулся-таки к первоначальной доброй традиции.
(vk.com/wall-97680125_38532?ysclid=li5t414rgb30873502)
The sixth overall album for Electric Light Orchestra (E.L.O.), A New World Record would become the band’s breakthrough worldwide. Lead singer, chief songwriter, and producer Jeff Lynne later said he considered this album to be the band’s pinnacle (and he may be right). The album combines the better elements of ELO’s of previous works – great pop sensibility and melody with deeper orchestral arrangements and polished production. It is also a transitional album where the sound of the band becomes less progressive and more radio-friendly, with no less than four "hit" songs charting from A New World Record, helping the band to finally break through in their native England.
A New World Record was recorded at Musicland Studios in Munich, Germany, the same location where ELO recorded their previous album Face the Music the year before (it is also the same location where our most recent review Presence by Led Zeppelin was recorded). This studio in the basement of a majestic hotel along with its famed engineer Reinhold Mack.
Many have describe the band’s sound as The Beatles advanced about a half decade later, and there is definitely audio evidence to back that assertion, but there is much more here. Although on one level completely unique, the sound that Jeff Lynne and the band forged through the mid-to-late seventies was the perfect soundtrack for the colorful, bright, and "Star Wars" motif of the era. Further, while many sentiments migrated to the polar extremes of disco and punk when abandoning the over-indulgent virtuosity of progressive rock, E.L.O. chose a more mainstream, roots-rock core just as the generation which grew up in the 1950s were feeling nostalgic for this music. This same core was never truly abandoned by the Beatles, through all their late sixties innovation, so there may be the true comparison.
A New World Record begins with "Tightrope", which comes in with a deep and doomy synth that gives way to strings and orchestral vocals before finally kicking in fully at around 1:15 with the thumping rhythm of drummer Bev Bevan and bassist Kelly Groucutt. An excellent rock song interspersed with the "edge" of orchestral strings and choral vocals, this song sets the pace for the rest of the album allthe way through its concluding "Shangri-La". This last song seems to be a play on to the theme song to the band’s 1974 album El Dorado, both mythical places where the music of E.L.O. tries to take us.
The beautiful and serene "Telephone Line" is a more traditional love song with a definite late-era-Beatles "Golden Slumbers" vibe, especially during the verse. Vocally, the song is superb with Lynn’s voice starting at extreme mid-range for the "telephone" effect before slowly morphing towards normalcy and the chorus "do wap" section adds an undeniable hook. In contrast "Rockaria", while still very poppy and entertaining, could not be any less conventional. Perhaps the best song on the album, it literally adds opera to a true rock song, in a way as smooth (if not smoother) than Queen did on A Night At the Opera a year earlier. "Rockaria" constantly fluctuates between an aria and an old time, thumping rock song, all very seamless and sweet, yet truly unique.
The first side ends with "Mission", a quasi-thematic piece with heavy strings throughout with nice sprinklings of Lynne’s guitars and Richard Tandy’s clavichord. The second side kicks off with "So Fine", a funky song with some modern, almost synthesized sounds complementing that show the band was trying to fit into the disco world as well.
A signature orchestral riff is carried over from "So Fine" to the hit song "Livin’ Thing", driven by an excellent acoustic rhythm, some majestic lead vocals, and a couple of violin interludes by Mike Kaminski, This would one of the most popular songs ever by the band. "Above the Clouds" follows as an odd but interesting, McCartney-esque song with thumping piano and a subtle Theremin whining in the background through two verses before breaking down with a slow string-led ending. "Do Ya" is pop/rock at its finest, perfect for the era as a radio hit as well as a nice counter-balace to the more serious material on the album. The song is a simple rocker yet impossible to ignore and puts the album well over the top as a commercial success.
(classicrockreview.com/2011/11/1976-elo-new-world-record/)
01. Tightrope (05:06)
02. Telephone Line (04:40)
03. Rockaria (03:12)
04. Mission (A World Record) (04:25)
05. So Fine (03:55)
06. Livin' Thing (03:32)
07. Above The Clouds (02:17)
08. Do Ya (03:45)
09. Shangri-La (05:35)
10. Telephone Line (Different Vocal) (04:44)
11. Surrender (Bonus Track) (02:36)
12. Tightrope (Instrumental Early Rough Mix) (04:55)
13. Above the Clouds (Instrumental Rough Mix) (01:14)
14. So Fine (Instrumental Early Rough Mix) (04:16)
15. Telephone Line (Instrumental) (04:57)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.