Year: 11 December 1970 (CD Nov 28, 2007)
Label: EMI Records (Japan), TOCP-70391
Style: Rock, Pop Rock, AvantgardeCountry: Liverpool, England (9 October 1940 - 8 December 1980)
Time: 46:25
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 257 Mb
Дебютный сольный альбом Джона Леннона - это уникальная исповедь, записанная сразу после распада Битлз.
Plastic Ono Band - это сеанс авто-психоанализа и катехизис революционера в одном флаконе, но с креном в сторону самопознания большим, чем в сторону революционных прокламаций. Фрейд превалирует над своим вечным соперником - Марксом.
Последние три года Леннон уже почти ненавидел "легенду о Битлз". Джон чувствовал себя в группе, как уссурийский тигр в клетке зверинца.
Именно на этом альбоме, в песне "God" он и спел известную строчку: "Я не верю в Битлз, я верю только в себя".
Джон задыхался в плену кукольного имиджа группы, в удушающей атмосфере всеобщего обожествления. Его натура протестовала против того, что из его группы и его музыки делали примитивный объект маркетинга, творили поп-религию для подростков. Леннон отказывался служить поющей левреткой для светских тусовщиков. Он рвался из клетки "Битлз" на волю.
Этот альбом должен был стать для него спасительным глотком творческой свободы.
Первый, после распада Битлз, альбом Леннона имеет определённую (и неслучайную) схожесть с харрисоновским All Things Must Pass. Похожи они, прежде всего, своей глубокой философичностью (совершенно разной по своей сути и истокам).
И ещё одно обстоятельство роднит оба пост-битловских альбома: участие в записи Ринго Старра, Клауса Фурманна, Билли Престона и продюсирование Фила Спектора. Все эти легендарные персонажи участвовали как в записи All Things..., так и на Plastic Ono Band.
А вот музыкально эти альбомы совершенно разные. Альбом Леннона, в отличии от солнечного тройника Джорджа, (почти) депрессивен по настроению. Джон здесь выворачивает свою душу наизнанку и делает это с мазохистским ожесточением.
Саунд Plastic Ono Band резкий, местами даже нойзовый, и одновременно - минималистичный. Лаxxxный как рапорт римского прокуратора. На протяжении всей пластинки мы слышим только вокал и гитару или фортепиано самого Леннона, поддержанные только ритм-секцией Старр/Фурманн. Всего пару раз за клавишами Джона подменяют Фил Спектор(Love) и Билли Престон (God).
Временами строгий аудио-ландшафт альбома становится и вовсе аскетичным - только Леннон, только его вокал и гитара (или ф-но).
Одинокая и растерзанная сомнениями душа молодого бунтаря и художника, земную жизнь прошедшего до половины и оказавшегося в том самом сумрачном лесу, о котором предупреждал Данте. Великий поэт, как мы помним, покидал свою Флоренцию почти в том же состоянии, в котором Леннон покидал Битлз.
А иногда музыкальный пейзаж и вовсе замирает ... остаются только белые пятна тишины в музыкальной ткани (или чёрные?). Как дырки от прострелов. Или это был взгляд внутрь дымящегося после выстрела пистолетного ствола?
Пришла бы мне в голову такая жутковатая мысль, не знай я о выстрелах у входа в "Дакоту"?
Вслушайтесь в похоронный звон колоколов интродукции и в фортепианные аккорды пронзительной "Mother". Вслушайтесь в рвущий душу вокал! Возможно, лучший вокал из всего, что когда-либо спел Джон.
полная версия: driverpete.ru/recenzii/albomy/john-lennon-plastic-ono-band-1970?ysclid=ltiffmzsbf150697878
Anyone performing avant-garde music is laying themselves open to a certain amount of hostility and derision at the outset. And if that person also happens to be Yoko Ono, who has not only displayed a gift for hyping herself with cloying “happenings” but also led poor John astray and been credited by more than one Insider with “breaking up the Beatles,” why, the barbs and jeers can only be expected to increase proportionately. Not only do most people have no taste for the kind of far-out warbling Yoko specializes in; they probably wouldn’t give her the time of day if she looked like Paula Prentiss and sang like Aretha.
On the other hand, not much of her recorded product inspires any sympathy. What it mostly inspires is irritation, even in hardened fans of free music and electronic noise. Two Virgins, Unfinished Music No. One, and the distinctly uncatchy Peace jingles on Wedding Album were the ego-trips of two rich waifs adrift in the musical revolutions of the Sixties, as if Saul Bellow had suddenly discovered the cut-ups of William Burroughs and recruited Lenore Kandel to help him forge them in the void.
Dilettante garbage, simply. The electronic/collage stuff, like the radio bit and the silent grooves, was a John Cage takeoff equaled by precocious teenagers with tape recorders everywhere, and the screaming had been explored much more effectively by Abbey Lincoln in Max Roach’s 1960 We Insist: Freedom Now Suite (ditto Yoko’s pre-/ post-coital sighs) and Patty Waters in a weird 1965 ESP-Disk recording (a classic rendition of “Black Is the Color of My True Love’s Hair” which found her shrieking the word “black” through every possible disten-tion for 15 minutes).
It wasn’t until the long freak-out on the back of the live Toronto LP that Yoko began to show’ some signs that she was learning to control and direct her vocal spasms, and John finally evidenced a nascent understanding of the Velvet Underground-type feedback discipline that would best underscore her histrionics. That record began to be listen-able, even exciting, and the version of “Don’t Worry Kyoko” on the back of the “Cold Turkey” single was even better.
Now Yoko finally has an album all her own out, and it bodes well for future experiments by the Murk Twins along these lines. For one thing, Yoko has excellent backup this time: one track features an Ornette Coleman quartet, and the rest find John, Ringo and bassist Klaus Voormann working out accompaniments that are by turns as frenzied as Yoko herself and quite restrained. It always sounds thought-out, carefully arranged, appropriate; and with Yoko’s music that’s saying something.
Another strong plus is that all the songs are kept relatively short, make distinct statements, and seldom degenerate into the kind of pointless, prolix yammering Continued from preceding page that characterized her earlier work. In a way, the track with Coleman is the weakest: Yoko is into her “Ohh, John!” riff, and Ornette’s band is laying down the kind of a rhythmic noodling that seldom finds them at their peaks. It was a rehearsal tape anyway; what would be really nice would be to hear Yoko with new madmen the likes of Gato Barbieri and Mike Mantler.
The other tracks, however, are something else again. John’s guitar is strong and sizzling, a crazed file cutting through with some of the most eloquent distortions heard in a long time. He’s really learning this language now, and his singing high notes and gut-teral rhythms speak with the same authoritative voice he showed with the Beatles. And when he suddenly shifts down from those flurries into an expertly abstracted guitar line straight out of Chuck Berry (as in “Why”), it just takes your breath away.
There are also two experiments in electronics here: Side One closes with a haunting juxtaposition of “Tomorrow Never Knows” guitar and vocal sounding like one of the modal choirs off the Music of Bulgaria album electronically distorted; and “Paper Shoes” opens with tides of noise and railroad clacks, then moves into a sequence where Yoko’s voice, cut up by machine and melted into itself, flashes in wierd echoes around the trestles.
This one will grow on you. They haven’t ironed out all the awkwardness yet, but this is the first J&Y album that doesn’t insult the intelligence in fact, in its dark confounding way, it’s nearly as beautiful as John’s album. Give it a try, and at least a handful of listenings before your verdict. There’s something happening here.
(rollingstone.com/music/music-album-reviews/john-lennon-plastic-ono-band-108294/) Review by Lester Bangs. March 4, 1971
Lester Bangs reporter:
Leslie Conway "Lester" Bangs (December 14, 1948 – April 30, 1982) was an American music journalist. He wrote for Creem and Rolling Stone magazines, and was a leading influence in rock music criticism. The music critic Jim DeRogatis called him "America's greatest rock critic".
01. Mother (05:37)
02. Hold On (01:51)
03. I Found Out (03:37)
04. Working Class Hero (03:50)
05. Isolation (02:51)
06. Remember (04:36)
07. Love (03:24)
08. Well Well Well (05:59)
09. Look At Me (02:55)
10. God (04:10)
11. My Mummy's Dead (00:59)
12. Power To The People (Bonus Track) (03:22)
13. Do The Oz (Bonus Track) (03:07)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.