Year: 5 November 1971 (CD Mar 1989)
Label: Mobile Fidelity Sound Lab (US), UDCD 516
Style: Rock, Pop, Piano RockCountry: Pinner, Middlesex, England (25 March 1947)
Time: 45:19
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 221 Mb
Charts: UK #41, AUS #8, CAN #13, GER #32, SWE #14, US #8. US: 2x Platinum.
Долгое время считал этот альбом Элтона одним из своих любимых - и обижался на то, что его ругают разные граждане (вроде Севы Новгородцева). Первая вещь, "Tiny Dancer", да, это очевидный хит, но следующая за ней "Levon" - еще более просторный и прекрасный номер. Казалось, что и остальной альбом по инерции продолжает это движение. Воспользовавшись случаем переслушал диск и был несколько разочарован. Да, первые две вещи по-прежнему готов отнести к самым любимым номерам Элтона. Но дальше получается сложнее. "Razorface" демонстрирует даже более явную любовь к The Band, чем песня под названием "Левон", но представляется скорее проходной. Заглавный номер кажется слишком уж тяжеловесным, раздавленным собственной серьёзностью. Вторая сторона винила открывается еще одним эпиком "Indian Sunset" - он звучит полегче и помелодичнее, хотя и не без той же претенциозности. Оставшиеся номера - это вообще какое-то пустое место.
Можно говорить о том, что Элтон на этом и предыдущем своём альбоме пытался делать примерно то же, что и The Band - продавать американцам некую мифическую американу. Но там, где The Band умели звучать натурально, фольклорно, по-хорошему безыскусно, у Элтона регулярно прорывалась прямо-таки европейская напыщенность, манерность, претенциозность, всякие нео-классицизмы. Интересно, что американцы, в общем, не возражали - альбом неплохо выступил в Штатах. Зато Британия была недовольна, там был полный провал. Можно также вспомнить, что в то же самое время наследие The Band на британскую почву пытались пересаживать и Brinsley Schwarz - однако действуя из глубоко кабачного андеграунда. У "Бринслей" получилось гораздо более честно, но не сильно более хитово. Впрочем, они продолжали пытаться, а Элтон решил быть ближе к народу и начал постепенно уходить в поп-музыку. Можно сказать, что его космический хит "Rocket Man" торпедировал все ранние амбиции серьезного сонграйтера примерно так же, как "Звёздные войны" торпедировали сермяжный "Новый Голливуд". Если так, то Madman оказался для Элтона эдакими "Вратами рая" в суперуспешный этап карьеры. Да, и "Tumbleweed Connection" в этом затянувшемся сравнении безусловно выступает в категории "Охотника на оленей".
(the-slider04.livejournal.com/1275780.html?ysclid=luqwzbt3uu144332795)
Charts: UK #41, AUS #8, CAN #13, GER #32, SWE #14, US #8. US: 2x Platinum.
Elton John‘s music means a lot to me, and, as a result, I’m not overjoyed with this album. A record with a theme, it’s an account, sometimes photographic, sometimes emotional, all too often metaphorical, of Elton John in America — the madman across the water. As impressions, it’s brought out the worst in Bernie Taupin and forced Elton back on his melodic devices. These are sometimes powerful enough to make a song, but too often they’re not. I still like this album, but it’s just that the qualities that illuminated Elton John and Tumbleweed Connection for me have worn thin, and I’m forced to look past the magic and see a singer and a lyricist who are quite fallible.
The record begins well with “Tiny Dancer.” It has the delicate melody, virtuoso singing, and innovative arranging that have marked Elton John since “Your Song.” In fact, it sounds like “Your Song,” with maybe some other familiar melody and a few new touches like a pedal steel. But that’s OK; it may be the same song, but it’s a good song.
“Levon” stands out on the radio simply because any Elton John song would. But, here we begin to encounter a knotty problem that worsens as the album continues. i.e., what the hell is he talking about?
"Levon sells cartoon balloons in town
His family business thrives
Jesus blows up balloons all day
Sits on the porch watching them fly
And Jesus, he wants to go to Venus"
Leave Levon far behind … I’m no literal-minded dullard but when someone is being obscure, I like to get the feeling that they are grappling with something that’s hard to get to, not just playing with words. In many of Dylan’s songs the meaning was far from clear, but you could sense there was something there. And there were phrases that shone out even if the whole didn’t fall into place. I don’t get that feeling here. And, from listening to the first two albums, I know that the John/Taupin songs I liked best were those I understood. There was strength in those songs, even if they were elliptical. “Levon” sounds good, but I could listen to it for years and never know what it’s about. And it does make a difference.
With “Razor Face,” the situation improves even if I haven’t an idea of what that means either. It’s got the same sort of far-ranging singing and pounding piano that were used so well on Tumbleweed Connection, somewhat like “Amoreena.” Unfortunately, this is followed by the title cut, which is to me, also the weakest. “Madman Across The Water” pits Elton’s acrobatics against Paul Buck-master’s charging strings. But, again the lyrics trip him up. The song is superficially about madness, but is filled with so many obscure images that it’s only a good song if you don’t listen too hard.
Side two is a little less reaching. “Indian Sunset” is a story, with good evocative singing by Elton. The subject matter — the tragedy of the American Indian — almost overwhelms the song, but it manages to be moving. Then, alas, comes another piece of Americana called “Holiday Inn” and about the same: “And you ain’t see nothing/Until you’ve been in/A motel baby/Like the Holiday Inn.” I guess a banal subject deserves banal lyrics, but why bother? “Rotten Peaches” is good basic Elton with a good melody and a wall of sound that fills the room. If only I knew what rotten peaches had to do with the homesickness that seems to be the theme.
(rollingstone.com/music/music-album-reviews/madman-across-the-water-100068/) Review by Alec Dubro. January 20, 1972
01. Tiny Dancer (06:19)
02. Levon (05:21)
03. Razor Face (04:44)
04. Madman Across The Water (05:59)
05. Indian Sunset (06:46)
06. Holiday Inn (04:17)
07. Rotten Peaches (04:58)
08. All The Nasties (05:08)
09. Good-Bye (01:45)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.