Year: 22 October 1969 (LP 1969)
Label: Atlantic Records (UK), K 40037
Style: Hard Rock
Country: London, England (1968–1980)
Time: 41:25
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 252 Mb
Обложку альбома создал Дэвид Джунипер. Для своего фотомонтажа он взял за основу старую фотографию асов эскадрильи истребителей Jasta 11 под командованием «Красного барона» Манфреда фон Рихтгофена. Помимо участников Led Zeppelin здесь представлены менеджер Питер Грант, гастрольный менеджер Ричард Коул, а также блюзмен Блайнд Вилли Джонсон и актриса Glynis Johns.
Многие не понимают, что в этой музыке хорошего. Не беда. Я в 70-х к Led Zeppelin тоже относился прохладно. Мудрость - она с годами приходит, ей научиться нельзя. Хуже если она совсем не приходит.
Если у кого-то, имеющих CD или Винил, не совпадают названия песен или авторов песен с этим диском, не беда. Всё зависит от времени издания. В частности это касается песен "Heartbreaker" и "Moby Dick". На первом прессе авторы соответственно Page-Bonham-Plant-Jones и Bonham-Page-Jones на этом прессе Page-Bonham-Plant-Jones-Baldwin и Bonham-Page-Jones-Baldwin. Изменения коснулись и песни "The Lemon Song". На этом издании она так и называется "The Lemon Song" - так же как и на первом прессе. Начиная с 70 года она переименовалась в "Killing Floor". Но уже на этом диске в авторах этой песни значится Burnett. Это не кто иной, как Howlin' Wolf. На первом прессе его в авторах нет. Ещё есть множество более поздних изданий в том числе и с опечатками, среди которых встречаются и дорогие.
7 июля 1968 года, спустя восемь месяцев после ухода Джеффа Бека, окончательно распалась группа The Yardbirds. Джимми Пейдж, у которого остались как права на название коллектива, так и концертные обязательства, начал при поддержке менеджера Питера Гранта, до этого также работавшего с Yardbirds, подбирать новый состав музыкантов. Первым приглашённым стал Джон Пол Джонс, бас-гитарист, клавишник и аранжировщик, к тому времени уже имевший богатый опыт студийного сотрудничества со многими известными исполнителями (включая The Yardbirds). Он прочёл статью в журнале Disc и по совету жены тут же позвонил Пейджу.
Первый кандидат на роль вокалиста, Терри Рид (как выяснилось, уже связанный контрактом с менеджером Микки Мо?стом), порекомендовал Пейджу обратить внимание на Роберта Планта, бирмингемского вокалиста, известного по участию в группах Band of Joy и Obs-Tweedle. Побывав на концерте последних в Уолсолле, Грант и Пейдж немедленно направили певцу приглашение присоединиться к новому составу и получили от него согласие. Гитариста особенно потрясло на этом концерте исполнение Плантом «Somebody to Love», песни Jefferson Airplane. «От этих первобытных завываний мне стало жутковато. Это был тот самый голос, который я искал. Он пел уже несколько лет и при этом оставался практически неизвестен. Как такое могло случиться, до сих пор понять не могу», — вспоминал он.
Пейдж пригласил Планта на борт собственного небольшого катера, и на просторах Темзы музыканты рассказали друг другу каждый о своих пристрастиях. Выяснилось, что Плант глубоко знает американский кантри-блюз (его любимыми исполнителями были Скип Джеймс, Букка Уайт, Мемфис Минни) и мифологию "Властелина колец" (отсюда и Obs-Tweedle — название группы). На Пейджа это произвело впечатление. Он сыграл на гитаре "Babe I’m Gonna Leave You", песню из репертуара Джоан Баэз, и рассказал, что хотел бы в этой вещи выявить светлые и тёмные стороны — предельно контрастно, в совершенно новом контексте.
Мы словно бы пользовались одной колодой карт. Сразу ведь чувствуется, когда перед тобой человек, самые заветные двери приоткрывший чуть шире остальных. Таким человеком был Джимми. Как он впитывал в себя идеи, как при этом держался, — всё это было несравненно выше всего, с чем мне до тех пор доводилось сталкиваться. На меня он произвёл сильнейшее впечатление.
--- Роберт Плант, интервью Rolling Stone, 2006
После этого дома у Пейджа они в течение некоторого времени изучали музыкальные пристрастия друг друга, прослушивая любимые записи (Бадди Гай, The Incredible String Band, Мадди Уотерс).
В числе кандидатов на оставшееся вакантное место ударника Пейджем рассматривались сессионные музыканты Клем Каттини (Clem Cattini) и Эйнсли Данбар (Aynsley Dunbar), Би Джей Уилсон из Procol Harum, Джинджер Бэйкер из Cream, а также некто Пол Фрэнсис (англ. Paul Francis). По рекомендации Роберта Планта в список кандидатов был включён ударник из Реддича Джон Бонэм. В июле 1968 года Пейдж и Грант, под впечатлением выступления Бонэма в составе группы Тима Роуза на концерте в Хэмпстеде, предложили тому войти в состав новой группы. Ударник, считая The Yardbirds "группой из прошлого, не имеющей будущего", поначалу отреагировал скептически; кроме того, у него уже имелись заманчивые предложения от Джо Кокера и Криса Фарлоу. Планту пришлось отправить 8 телеграмм в уолсоллский паб "Three Men in a Boat", где Бонэм был завсегдатаем; 40 телеграмм туда же отправил и Грант. В конечном итоге барабанщик принял предложение, решив, что музыка новой группы намного интереснее всего, что исполняли в то время Кокер и Фарлоу.
(rocknation.su/history/band-28)Led Zeppelin, British rock band that was extremely popular in the 1970s. Although their musical style was diverse, they came to be well known for their influence on the development of heavy metal. The members were Jimmy Page (b. January 9, 1944, Heston, Middlesex, England), Robert Plant (b. August 20, 1948, West Bromwich, West Midlands), John Paul Jones (original name John Baldwin; b. January 3, 1946, Sidcup, Kent), and John Bonham (b. May 31, 1948, Redditch, Hereford and Worcester—d. September 25, 1980, Windsor, Berkshire).
Initially called the New Yardbirds, Led Zeppelin was formed in 1968 by Jimmy Page, the final lead guitarist for the legendary British blues band the Yardbirds. Bassist and keyboard player Jones, like Page, was a veteran studio musician; vocalist Plant and drummer Bonham came from little-known provincial bands. The group was influenced by various kinds of music, including early rock and roll, psychedelic rock, blues, folk, Celtic, Indian, and Arabic music. Although acoustic and folk-based music was part of the band’s repertoire from its inception, it was the bottom-heavy, loud, raw, and powerful electric style that gained them their following and notoriety early on; their first two albums included many of the songs that prompted Led Zeppelin’s categorization as a precursor of heavy metal. The heaviness of songs such as “Dazed and Confused” and “Whole Lotta Love” was created by Bonham’s enormous drum sound and through Page’s production techniques, in which he emphasized drums and bass, resulting in a sonic spaciousness that has kept the records sounding fresh years after they were made. Page and Jones also wrote most of the band’s music, while Plant contributed lyrics and some musical ideas. Although Page was responsible for the majority of their signature riffs (the short, repeated musical ideas that often structure a song), Jones wrote the riff for the celebrated “Black Dog” and several other songs. Jones also contributed much to the arrangement of songs. Page’s guitar solos were based primarily on melodic ideas derived from the blues scale (“Heartbreaker” is a good example), and he is especially known for creating multiple, simultaneous guitar parts—a kind of guitar orchestra—in such songs as “Achilles Last Stand” and “The Song Remains the Same.” Page is considered one of rock’s guitar heroes, but, because he was more interested in creating a distinctive mood and sound on a recording than in displaying his virtuosity, he frequently chose not to include a guitar solo in Zeppelin songs.
Plant’s voice rounded out Led Zeppelin’s sound. Exaggerating the vocal style and expressive palette of blues singers such as Howlin’ Wolf and Muddy Waters, Plant created the sound that has defined much hard rock and heavy metal singing: a high range, an abundance of distortion, loud volume, and emotional excess (“Whole Lotta Love” is a classic example). Plant was, however, capable of a broader stylistic range, including tender ballads (“The Rain Song”) and songs showing the influence of Indian and Arabic vocal styles (“Kashmir”).
Led Zeppelin’s best-known song is “Stairway to Heaven”; its gentle acoustic beginning eventually builds to an exhilarating climax featuring a lengthy electric guitar solo. This combination of acoustic and electric sections was typical for Page, who from the band’s beginning was interested in juxtaposing what he called “light and shade.” The song appeared on the band’s fourth and most famous album, released untitled, which showed only four runic symbols (intended to represent the band members) on the cover and had the mystical, mythological lyrics to “Stairway” printed on the inner sleeve. The sense of mystery and ritual that this created became an important part of the band’s image. They kept their distance from the press and were uninterested in catering to the singles market. Moreover, “Stairway” and several other songs were of epic length by rock standards, and concert improvisations stretched some songs to triple the length of their studio versions.
Thanks in part to their manager, Peter Grant, the band enjoyed phenomenal commercial success throughout the 1970s. While Led Zeppelin never received the kind of critical acclaim or mainstream acceptance accorded the Beatles or the Rolling Stones, their influence on rock music has been prodigious. They are regularly cited as the progenitors of both hard rock and heavy metal. Their sound has been imitated by bands from Black Sabbath to Nirvana. They also inspired hard rock bands to include acoustic elements in their music and were among the first to experiment with Indian and North African music. Page’s style—both his solos and riffs—has served as an important model for most rock guitarists, and Bonham is often cited as the model for metal or hard rock drumming.
Led Zeppelin disbanded in 1980 after Bonham’s accidental death. The group re-formed for short, one-off performances in 1985 (the Live Aid benefit), 1988 (Atlantic Records’ 40th anniversary concert), and 1995 (the band’s induction into the Rock and Roll Hall of Fame). Much more momentous was the group’s full-blown concert in London in December 2007 to honour Atlantic’s cofounder Ahmet Ertegun, at which Bonham’s son, Jason, played the drums. Although the Recording Academy had honoured Led Zeppelin with a lifetime achievement award in 2005, the group received its first Grammy Award in 2014 for Celebration Day (2012), a live album derived from the 2007 reunion show. In 2012 Led Zeppelin was named a Kennedy Center honoree.
(britannica.com/topic/Led-Zeppelin)
01. A1 Whole Lotta Love (05:30)
02. A2 What Is And What Should Never Be (04:46)
03. A3 The Lemon Song (06:20)
04. A4 Thank You (04:46)
05. B1 Heartbreaker (04:13)
06. B2 Living Loving Maid (She's Just A Woman) (02:37)
07. B3 Ramble On (04:31)
08. B4 Moby Dick (04:21)
09. B5 Bring It On Home (04:18)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания. Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.