Year: September 1972 (CD Dec 22, 2010)
Label: Sanctuary Records (Japan), UICY-20143
Style: Folk Rock, Acoustic, Rock
Country: UK
Time: 35:39
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 210 Mb
В группе все играли только на акустических инструментах.
С момента образования группа почти сразу была причислена музыкальными критиками во всем мире к элите популярной музыки. По словам Rolling Stone, квинтет звучал, как "группа поющих, танцующих, кружащихся в едином порыве эльфов". Они регулярно гастролировали по Англии и США, и их концертные выступления пользовались исключительным успехом: "живой" репертуар мог включать в себя творения Телониуса Монка, госпел и откровенную традиционную музыку. В их сценическом воплощении воскресали король Артур со своими рыцарями, из рук в руки переходил огромный винный рог Фата Морганы, а музыканты танцевали под музыку, переложенную с нот XIV-XVI веков. На американском фестивале фолк-музыки в Ньюпорте в 1969 году их "английский звук тишины" вызвал бурные овации. Для английской серии телепередач Make Three Girls их музыка стала главной темой, а Ава Гарднер заказала им звуковую дорожку к фильму Tam Lin.
(agharta.net/Encyclopedy/pentangle.html)
В названии этой группы отразилось количество участников оригинального состава "Pentangle". Гитаристы Берт Дженш и Джон Ренбоурн познакомились в середине 60-х и тогда же начали вместе записываться. Оба были уже довольно популярны на британской фолк-роковой сцене, а их гитарный дуэт выработал свой уникальный стиль, эдакое фолк-бароккко. В 1967-м, когда музыканты отправились в турне, к ним присоединилась вокалистка Джеки МакШи, а в группу поддержки также попали контрабасист Дэнни Томпсон и барабанщик Терри Кокс.
Совместные концерты сплотили образовавшуюся пятерку, и впоследствии было решено придать команде официальный статус. Номинально "Pentangle" являлись фолк-бэндом, однако в творчестве коллектива слились пристрастия всех его участников.
Например, МакШи выросла на народной музыке, Кокс и Томпсон тяготели к джазу, Ренбоурн увлекался мелодиями средневековья, а Дженшу нравились блюзы и Боб Дилан.
Первое публичное выступление новоиспеченной команды, состоявшееся 27 мая 1967 года в "Royal Festival Hall", прошло с аншлагом, а за ним последовали два небольших тура – дома и в Дании.
Открывший "Pentangle" антрепренер Брюс Даннетт на тот момент уже ушел в тень, и руководство коллективом взял на себя Джо Ластиг. Этот тип оказался весьма энергичным менеджером, и с его подачи группа быстро сменила маленькие клубы на приличные концертные холлы. В 1968-м на "Transatlantic Records" вышел первый виниловый блин "Pentangle". Альбом был полностью акустическим, но критики отметили новаторскую игру музыкантов, сделавших саунд "колокольчикоподобным".
Летом того же года команда выступила в "Royal Albert Hall", и материал с концерта составил половину двойного альбома "Sweet Child" (вторая половина была записана в студии). Группа переживала творческий подъем, и третья пластинка стала самой успешной в ее дискографии. "Basket Of Light" поднялся до пятой строчки британских чартов, чему в наибольшей степени способствовал сингл "Light Flight" с песней, прозвучавшей в сериале "Take Three Girls". Находясь на пике популярности "Pentangle" приняли участие в саундтреке к фильму "Tam Lin", неоднократно засветились на телевидении и провели крупный английский (с заездом на "Isle Of Wight Festival") и американский (с появлением в "Carnegie Hall") туры.
Далее дела пошли под гору, и альбом "Cruel Sister", полностью состоявший из обработок народных песен, потерпел коммерческое фиаско. На пластинке "Reflection" ансамбль вернулся к смеси традиционного и оригинального материала, однако критики приняли работу без большого энтузиазма. После данного релиза команда рассталась с "Transatlantic" и ушла работать под крышу "Warner/Reprise". Впрочем, на этом лейбле коллектив успел выпустить всего один альбом, и в начале 1973-го "пятиугольник" развалился. Первый реюнион "Pentangle" произошел в 1982-м, когда команда впервые за десять лет выехала в турне. По окончании гастролей сбежал Ренбоурн, решивший заняться классической музыкой, а его уход повлек за собой вереницу кадровых перестановок. В конечном итоге из старичков остались только Дженш и МакШи, однако ведомый ими коллектив успел выпустить несколько альбомов, прежде чем распасться вторично.
Берт вплотную занялся сольной карьерой, а Джеки продолжила работать с другими музыкантами под вывеской "Jacgui McShee"s Pentangle". Между тем, у публики оставался неутоленный голод по творчеству оригинального состава, и поэтому время от времени на свет появлялись различные сборники "Pentangle". В 2007 году великолепная пятерка за свои заслуги получила "BBC Radio 2 Lifetime Achievement Folk Award".
(rockfaces.ru) Last update 29.06.08)Where Fairport Convention found ways of merging traditional British folk music with the emerging rock sounds of the ’60s and ’70s, Pentangle took that same music and gave it a jazz-and-blues twist, whether via their original songs, well-worn trad material like "Let No Man Steal Your Thyme" or, as on the live section of this double album, interpretations of Charles Mingus and Furry Lewis compositions. Pentangle were among the leading lights of British folk-rock. I’m tempted to say ‘are’ because the band have sometimes reformed in both altered configurations and the original one, although the latter is now an impossible proposition, given that Bert Jansch and John Renbourn have died. Sweet Child was the second in a run of excellent albums they made for the Transatlantic label before moving to Reprise (who’d issued their albums in the US from the start) for 1972’s Solomon’s Seal which brought to a close their first chapter as a band. If you’re a newcomer to the Pentangle fold, then great pleasures await you.
Sweet Child was the group’s only double-album, made so by its first two sides being taken up by a triumphant 29th June 1968 concert at the Royal Festival Hall, London. The group’s repertoire was already so large that barely any of the tracks from the live performance were duplications of songs from their studio albums – a reflection not only of the band’s adventurousness but also their audience’s ability to accommodate it. On the third and fourth side of Sweet Child, they unveiled their second album proper. These were the days of recorded product being demanded at breakneck speed. Their debut had appeared in May 1968. Sweet Child came in November the same year.
Both LPs were produced by American Shel Talmy, who would remain on board for the following year’s Basket of Light, the band’s bestseller. Talmy was a native of Chicago who’d moved to London in the early 1960s and joined Decca, telling tall tales of producing the Beach Boys to open doors. He eventually helped both the Kinks and the Who forge their distinctive sounds. Having an American producer, inclined to understand the breadth of Pentangle’s musical tastes where a more staid Decca alumnus might not have, was a masterstroke for the band. Encompassing everything from jaunty folk dances to experimental jazz, their albums had an appealing air of mysticism (emphasized by their medieval- and occult-tinged front covers) and a simultaneous earthiness. As is so often the case, what on paper were incongruous musical ingredients in practice worked beautifully together.
Quite why Pentangle haven’t ended up being seen in the same light as Fairport Convention is apparent if you move a little farther ahead in their discography. Listen to "Sally Free and Easy", the first track on 1972’s Solomon’s Seal, and you’ll hear how little they changed during their classic run of albums. By contrast, Fairport shifted gears with each release from 1968’s Fairport Convention up to and including 1975’s Rising For the Moon, and although there were missteps along the way, they hit an unrivalled peak with Unhalfbricking and Liege & Lief. Consequently, music history favors them over Pentangle.
However, as they demonstrate on the original songs in the studio segment of Sweet Child, Pentangle had the edge when it came to intricate rhythms, musicianship and challenging time signatures. Their sound was prettier, cooler, more ornamental and decorous. An unmistakable jazz sensibility informs their work, giving it a smokiness and a distinctive urbanity. Listen, for example, to the way the title track of Sweet Child builds in intensity as Terry Cox cycles through a series of utterly dazzling rhythm patterns. "Sovay", the tale of a female highwayman, is a bracing little trad number and there’s even a musical tribute to Moondog, the fabled blind street musician who recorded for Columbia. The high point, however, is "The Trees They Do Grow High". Its mournful melody is expertly painted by lead vocalist, Jacque McShee (she sounds like an immaculately played woodwind instrument, almost flawless), while Cox delivers his finest, most thrilling percussion arrangement.
Having a voice as clear and swooping as McShee’s and guitarists as nimble as Renbourn and Jansch, were just a few of the numerous aces up the band’s sleeve. They also had, in Danny Thompson, an exceptional double bassist. Pentangle didn’t put a foot wrong during their first run of albums and Sweet Child was a remarkable second statement. As it re-emerges on vinyl for its fiftieth birthday, it deserves nothing less than a warm welcome. Real Gone’s ventures into vinyl have included excellent outings for Tim Buckley’s final two albums, and although they seem to favor digital sources, care is taken to make the final result sound and look pleasing.
(www.popmatters.com/pentangle-sweet-child-turns-50-2601840684.html) (By Charles Donovan. 7 September 2018)
01. Sally Free and Easy (03:59)
02. The Cherry Tree Carol (03:04)
03. The Snows (03:48)
04. High Germany (03:20)
05. People on the Highway (04:46)
06. Willy O' Winsbury (05:56)
07. No Love is Sorrow (02:47)
08. Jump Baby, Jump (03:14)
09. Lady of Carlisle (04:44)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания. Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.